Dne 28. června 2025 vstoupí v platnost nový zákon č. 424/2023 Sb., o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb (dále jen „Zákon o přístupnosti“). Tento předpis vychází ze Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019, o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb (dále jako „Směrnice“), jejímž cílem je sjednotit přístup k přístupnosti zboží a služeb napříč členskými státy EU.
Evropský legislativní rámec reflektuje demografické prognózy, které předpokládají rostoucí počet osob se zdravotním postižením. Proto Směrnice i její česká transpozice usilují o zlepšení jejich postavení a zajištění rovných podmínek pro jejich zapojení do společnosti.
Kdo se považuje za osobu se zdravotním postižením? Definici tohoto pojmu nabízí Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením z roku 2006. Podle ní sem patří lidé s dlouhodobým fyzickým, duševním, mentálním nebo smyslovým postižením, které jim v kombinaci s různými překážkami může bránit v plném a rovnoprávném zapojení do společnosti.
Podle důvodové zprávy k Zákonu o přístupnosti vede současná roztříštěnost národních regulací v oblasti přístupnosti ke zvyšování cen služeb a výrobků[1]. Otázkou zůstává, jaký dopad bude mít nový Zákon o přístupnosti na konečné ceny – především z pohledu podnikatelů, kterým přinese nové povinnosti a s nimi spojené finanční náklady.
Aby se předešlo nepřiměřenému zatížení menších podnikatelů, obsahuje zákon určité výjimky. Podle § 15 jsou z působnosti Zákona o přístupnosti vyňati ti podnikatelé, pro něž by splnění nových požadavků představovalo nepřiměřenou finanční zátěž. Dále jeho § 2 odst. 3 písm. a) výslovně vyjímá mikropodniky poskytující služby, což znamená, že nejmenší podnikatelé nebudou novou regulací dotčeni.
Ačkoliv se podnikatelé mohou obávat počátečních nákladů spojených s implementací nových požadavků, tyto investice by se jim mohly vyplatit. Zvýšená přístupnost totiž usnadní vstup na trhy v dalších členských státech EU a zároveň rozšíří okruh potenciálních zákazníků – včetně těch, kteří by kvůli bariérám dosud jejich služby či výrobky nemohli využívat.
Význam této právní úpravy dokládají i demografická čísla. V EU žije přibližně 87 milionů osob se zdravotním postižením[2], v ČR je to kolem 1,3 milionu lidí.[3]Opatření tedy cílí na širokou skupinu obyvatel, jejichž potřeby doposud nebyly dostatečně reflektovány.
Zákon o přístupnosti se vztahuje zejména na:
Jak je již patrné z předchozí kapitoly, která vymezovala jednotlivé výrobky a služby, Zákon o přístupnosti rozlišuje povinnosti vztahující se jak na služby, tak na výrobky. Níže si některé z nich blíže rozebereme.
Jak je již patrné z předchozí kapitoly, která vymezovala jednotlivé výrobky a služby, Zákon o přístupnosti rozlišuje povinnosti vztahující se jak na služby, tak na výrobky. Níže si některé z nich blíže rozebereme.
Poskytovatelé služeb, na které se Zákon o přístupnosti vztahuje, musí rovněž zajistit, aby jejich služby byly přístupné osobám se zdravotním postižením.
Nový Zákon o přístupnosti přináší zásadní změny pro výrobce i poskytovatele služeb. Jeho cílem je zajistit lepší dostupnost produktů a služeb pro osoby se zdravotním postižením a zároveň sjednotit pravidla napříč jednotným trhem EU. Pro podnikatele to znamená nejen splnění nové legislativní povinnosti, ale i příležitost k expanzi na zahraniční trhy.
Ačkoli zavedení těchto opatření může vyžadovat počáteční investice, přístupnost se stále více stává konkurenční výhodou. Jasná pravidla mohou nejen zlepšit kvalitu života milionů lidí, ale také přispět k celkové inkluzi ve společnosti.
Pokud například provozujete e-shop, doporučujeme provést audit přístupnosti webových stránek a mobilních aplikací. Tím nejen odhalíte překážky, které mohou bránit osobám se zdravotním postižením v nakupování, ale zároveň snížíte právní rizika spojená s novou legislativou.
Přístupnější web však přináší i další benefity. Kromě splnění zákonných požadavků zlepšíte uživatelský zážitek pro všechny zákazníky, zvýšíte dosah e-shopu a posílíte SEO. Lepší kontrast, přehlednější navigace nebo srozumitelnější obsah ocení nejen osoby se zdravotním postižením, ale i běžní uživatelé.
Praktickým krokem může být testování podle standardu WCAG2.1 nebo odborné posouzení přístupnosti. Investice do přístupnosti se tak může nejen vrátit, ale také vám pomoci získat silnější postavení na trhu.
[1] Str. 31 důvodové zprávy k zákonu č. 424/2023 Sb., o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb.
[2] Vizte data dostupná na webu Evropské komise, dostupný zde: https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/policies/justice-and-fundamental-rights/disability/persons-disabilities_en
[3] Vizte data dostupná na webu Českého statistického úřadu zde: https://csu.gov.cz/lide-se-zdravotnim-postizenim?pocet=10&start=0&podskupiny=265&razeni=-datumVydani.
[4] § 5 odst. 1 a příloha č.1 oddíly I a II a příloha č. 5 Zákona o přístupnosti
[5] § 5 odst. 5 Zákona o přístupnosti
[6] § 5 odst. 2 Zákona o přístupnosti
[7] § 5 odst. 6 Zákona o přístupnosti
[8] § 6 a § 7 Zákona o přístupnosti
[9] § 5 odst. 2 Zákona o přístupnosti
[10] § 15 Zákona o přístupnosti
[11] § 13 a násl.,příloha č. 1 oddíly III a IV a příloha č. 5 Zákona o přístupnosti
[12] § 14 odst. 1 Zákona o přístupnosti
[13] příloha č. 1 oddíl III Zákona o přístupnosti
[14] § 13 odst. 2 Zákona o přístupnosti
[15] § 15 Zákona o přístupnosti